České dráhy, státní úřady a organizace zeštíhlí. Víme jak!

České dráhy, státní úřady a organizace zeštíhlí. Víme jak!

Vláda v demisi nehodlá trpně a nečinně přihlížet až do výsledků předčasných voleb s rukama v klíně. Jakkoli premiér Rusnok slíbil, že se nebude pouštět do žádných větších akcí, Zápisník Právní linky získal exkluzivní informace o plánu na zeštíhlení státních, polostátních firem a úřadů.

Bývalý ministr financí Kalousek na zprávu o zeštíhlování reagoval nevěřícně: „To snad není pravda, propustili jsme tolik nadbytečných manažerů, zaměstnanců a úředníků, že další zeštíhlování není zhola možné.“


Projekt, jehož obrysy máme jako jediní k dispozici, však bude jistě nejen exministra Kalouska šokovat. Zeštíhlování, které skutečně v rámci propouštění nelze kvůli dosavadním úsporám uskutečnit, se nebude týkat optimalizace počtu zaměstnanců ve státní správě, ale skutečného zeštíhlování.


„Tlustý zaměstnanec je líný, nevýkonný, pomalý, často nemocný a brzo mrtvý,“ říká rezolutně spolutvůrce projektu, známý výživář Rajko Doleček. Zeštíhlí všichni – od vrcholových manažerů, náměstků ministrů až po uklízečky.


„Pilotní část projektu začne v Českých drahách,“ říká Rajko Doleček. Zeštíhlí vedení drah, mašinfírové, sekretářky a neposlední řadě i průvodčí. K prvnímu říjnu se všichni zaměstnanci podrobí kontrolní prohlídce, do konce roku by měli všichni zeštíhlet – kdo se nevejde do předem daných tabulek zeštíhlení, bude muset z Českých drah odejít.


„Je to jen další buzerace a provokace,“ zlobí se předseda jedné ze třinácti odborových organizací v rámci drah Jan Koloťuk. Shodou okolností váží sto osm kilogramů a již si zjistil, že by měl do konce roku zeštíhlet na rovnou stovku, v dalším roce pak ještě o dalších deset kilo.


Mnoha dalším železničářům, především těm štíhlým, se však projekt zeštíhlování líbí. „Někteří průvodčí už jsou tak tlustí, že se sotva otočí mezi sedačkami. Musejí projít jedním směrem až na konec vagónu, kde se teprve mohou vytočit a jít zpátky. Je to na ostudu,“ říká jeden ze spokojených železničářů.


„Zeštíhlením ulehčíme vlakovým soupravám, zdravotním pojišťovnám a zaměstnanci nám nakonec ještě budou vděční,“ říká Rajko Doleček. Kdo ze zaměstnanců bude mít zájem a nebude stačit na své zeštíhlování sám, tomu Rajko Doleček pomůže. „Malý dvůr a velký bič,“ říká tajemně, když má vysvětlit, jakou dietu železničářům předepíše.