Právo na objížďku aneb strašlivé zjištění z našich cest
Neobvyklé množství objížděk na našich cestách, frézování silnic, opravy děr, záplatování výtluků, rekonstrukce mostů a řada dalších ztrpčení života řidičů má jiný důvod, než si lidé všeobecně myslí.
Zápisník Právní linky zjistil, že všeobecné mínění, tedy názor, že silnice se teď opravují proto, aby se stihly utratit letošní peníze, že se mnohde frézují i celkem kvalitní cesty jen proto, aby se stavební firma měla dobře a úředník, který o opravě rozhodl, také, jsou jen zástěrkou mnohem strašnější pravdy.
Zápisník potvrzuje, že silnice, mosty či svodidla se opravují až na výjimky zbytečně, avšak pravý důvod je šokující. „Všechno je to kvůli udržení pozornosti řidičů. Všimli jste si, že když máte na trase z domova do práce dvě frézování s frontami u semaforů a tři nebo čtyři objížďky, pak si musíte cestu naplánovat jinudy. Udržuje to vaši pozornost, objevujete nová místa, neřídíte rutinně, takzvaně poslepu, a jedete tedy bezpečněji k sobě i ostatním účastníkům silničního provozu,“ prozrazuje šokující detaily Jan Suchar z Dopravně bezpečnostního centra ČR.
Tajný projekt s krycím názvem Raději vztek a bloudění než nuda za volantem vypracovalo ministerstvo dopravy a expertní skupina složená z profesionálních řidičů osobních aut, náklaďáků, autobusů, tramvají a trolejbusů i lokomotiv včetně parních.
„Projekt nespouštíme plošně, ale po okresech a krajích. Moravskoslezský kraj je pilotní,“ vysvětluje Suchar, proč se zrovna v posledních týdnech nedá rozumně projet Ostravou a dalšími městy na severní Moravě a ve Slezsku.
Zápisník Právní linky zjistil, že jen stavby ve zmíněném kraji budou letos stát dvě miliardy. Není to příliš drahý špás jen pro to, aby byli řidiči více ve střehu? „Rozhodně nikoli. Životy řidičů jsou nám přednější, byť musíme přiznat, že evidujeme několik případů, kdy pár šoférů, kteří nestihli kvůli objížďkám svatbu, důležité obchodní jednání nebo rande či prostě zešíleli, spáchalo sebevraždu. Pár jich zabloudilo natolik, že je již několik dní marně hledáme. Nepomohl ani vrtulník s termovizí,“ říká ministr dopravy, jehož jméno se Zápisníku nepodařilo zjistit, protože se jich za poslední dva roky vystřídalo v úřadu jedenáct.
Zápisník si uvědomuje, že zveřejnění šokujících informací může vést ke vzpouře a žalobám od naštvaných řidičů, které objížďky denně přivádějí k zuřivosti. „S tím jsme počítali. Naštěstí jsou některé opravy, byť je jich menšina, opravdu zapotřebí, takže si vždycky zdůvodníme, proč je silnice uzavřená. Které to jsou, to ale řidičům nikdy neprozradíme,“ řekl Suchar.